In 2006 kwam het team van Spyker Squadron met 2 wagens naar Le Mans om deel te nemen aan de 24 uurs race op het circuit La Sarthe in Frankrijk. In de eerste race van de LMS op Istanbul reed de C8 GT2R nog als echte Spyder zonder dakje, echter vanwege aerodynamische problemen met de lucht naar de achterspoiler werd de C8 voorzien van een dakje. Hierdoor ging vooral de topsnelheid omhoog, wat een 10 seconden per ronde zou schelen.
Echter de door een Audi motor aangedreven Spyker zou behalve als publiekslieveling nooit echt succesvol worden. In de handen van professionele coureurs zou een plaats in de tweede helft van de top 20 echter geen uitzondering zijn.
De race op Le Mans werd aangevangen met 2 wagens, de #85 met Donny Crevels, Peter Dumbreck en Tom Coronel. De #86 met Jeroen Bleekemolen, Mike Hezemans en Jonny Cane. Dit betekende dat er een flink aantal Nederlanders deelnamen, bij andere team vonden we ook Michael Vergers, Peter Kox en Jan Lammers.
De race zelf kon weinig succes oogsten voor het team uit Zeewolde, na 40 ronden stond de #85 langs de baan met een kapotte motor. Toen de ochtendzon opkwam was ook de #86 uit de race. Uitgevallen op een comfortabele 2e plaats totdat een klep het begaf.
Beide 1:43 modellen zijn door Spark geproduceerd uit resin. Een stukje Hollands glorie op het Franse circuit. Jeroen Bleekemolen rijdt ook dit jaar weer met op Le Mans, Tom Coronel gooit hoge ogen in het WTCC. Echter we zullen deze Spykers zeker niet vergeten, een mooi huzarenstukje uit dat kleine landje aan de Noordzee.
Klik hier voor meer informatie over de Spark 1:43 S0319 en S0320
Geen opmerkingen:
Een reactie posten