In 1957 introduceerde Fiat de 500, een goedkoop, licht en zuinig wagentje met een tweecilinder luchtgekoelde 497cc motortje. De 500 of cinquecento werd tot 1975 in vele varianten geproduceerd. Het was de eerste wagen die geproduceerd werd als stadsauto en was daarvoor met een lengte onder de 3 meter uiterst geschikt. De Fiat 500 werd in de jaren zo populair, dat Fiat in 2007, 50 jaar na de introductie van de eerste 500, met een opvolger kwam.
Deze opvolger werd gebaseerd op het platform van de Fiat Panda, een reeds
succesvol platform dat gebruikt wordt als basis voor wagens als de Ford
Ka en de Lancia Ypsilon en ook de 500 Abarth. Waar de 1957 uitvoering nog voorzien was van een kleine 497cc motor, doet de Nuova 500 het met zijn kleinste motor vanaf 0,9 liter met een Turbo. De Nuova is dan ook niet echt meer een kleine stadswagen, maar schuwt de snelweg ook zeker niet voor de langere afstanden.
En dan is er nog de Abarth, als de 1,4 L4 met een topsnelheid van 182 km/h en een vermogen van 100pk nog niet voldoende is, dan doet de Abarth daar nog een 35 pk bij en brengt de topsnelheid naar 205 km/h, en dan hebben we het nog niet eens over de SS, die met 160pk de Nuova 500 naar 211 km/h brengt. Samengevat kunnen we zeggen dat de Abarth een bommetje is waar rekening mee gehouden moet worden.
En een rekening is er inderdaad ook, is de "gewone" Nuova 500 er al vanaf € 15.000,- moet je voor de Abarth al rekening houden met vanaf € 22.000,-. Speciaal voor de mensen die bezig zijn om dit bedrag bij elkaar te sparen kunnen wij voor nog geen drie tientjes een schaalmodel leveren van de Nuova 500 Abarth, kan je alvast genieten van de schone vormen en rondingen van je volgende auto.
Klik hier om naar de website van Curbstone Models te gaan
Geen opmerkingen:
Een reactie posten