vrijdag 11 april 2014

Spark 1:18 (18LM98) - Porsche 911 GT1 #26 - Laurent AÏello / Allan McNish / Stéphane Ortelli - 1998 Le Mans Winner


Spark 1:18 (18LM98) - Porsche 911 GT1 #26 - Laurent AÏello / Allan McNish / Stéphane Ortelli - 1998 Le Mans Winner

In de jaren 90 was het voor fabrikanten normaal dat er in de sportscars serie werd meegedaan met een gemodificeerde versie van een straatwagen. Porsche had echter een geheel andere en onverwachte aanpak. Zij ontwikkelde in 1996 een wagen speciaal voor de racerij en daarvan afgeleid een straatversie voor de homologatie. De uiterst gelimiteerde 911 GT1 Strassenversie

De naam 911 GT1 had echter weinig van doen met de gewone 911 van die tijd. De voorwielophanging was wel identiek aan de straatwagen, maar de achterzijde van de GT1 was afgeleid van de 962. Een 6 cilinder watergekoelde twin-intercooled-turbo en 4 kleppen per cilinder was centraal gelegen in tegenstelling tot de gewone 911

Voor het seizoen 1998 ontwikkelde Porsche een geheel nieuwe wagen, de 911-GT1-98, ontworpen om in competitie op te kunnen tegen de Toyota GT-One en de Mercedes-Benz CLK-GTR. Geheel volgens de regels werd ook een straatverie van de GT1-98 ontwikkeld, maar daarvan is volgens de overlevering slechts 1 exemplaar gemaakt. 
Gedurende het 1998 seizoen had Porsche vooral problemen om de snelheid van de Mercedes te evenaren. Turbo motoren hadden een kleine lucht-inlaat ten opzichte van motoren zonder turbo, zoals in de Mercedes. Tevens waren de Mercedessen in het voordeel met de speciaal ontwikkelde Bridgestone banden.


Spark 1:18 Porsche 911 GT1 Front View
Omdat Yannick Dalmas op Road Atlanta een achterwaartse salto gemaakt had reden de Porsches met een hogere downforce dan de overige deelnemers. Hierdoor was de Porsche op Le Mans langzamer op het rechte stuk, een 20 kilometer per uur langzamer dan zonder deze aanpassingen.
Echter tijdens de 24 uur van Le Mans keerde de kansen voor de Porsche 911-GT1-98, De BMW V12 LM viel uit met lagerproblemen, de Mercedes CLK-GTR met oliepomp problemen en de Toyota kreeg problemen met de versnellingsbak. 
De Porsche 911-GT1-98 bleek betrouwbaar en kwam met een 1-2 over de finisch, wat Porsche zijn 16e overwinning op Le Mans gaf. 

Het was tevens het laatste optreden van de GT1 klasse toen alle fabrikanten (behalve Mercedes die in 1998 het GT1 kampioenschap had gedomineerd) er mee stopte.

Spark heeft nu een 1:18 model gemaakt van deze historische wagen. Niet alleen voor de liefhebbers van het merk Porsche, maar ook voor de liefhebbers van sportscars. Deze iconische wagen wordt binnenkort opgevolgd door de Porsche 919 Hybrid waarmee Porsche voor het eerst sinds 1998 weer mee kan doen voor de overall winst tijdens de 24 uur van Le Mans.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten